California’nın Zamansız Sebzeli Sandviçlerinin Bir Anahtar Malzemesi Var

Erdemitlee

Global Mod
Global Mod
Los Angeles’ta sallanan et, tacos ve mayonezle kaplı patates kızartması, chiles rellenos ve sıcak hamur işleri, kızarmış tavuk, dondurma ve simit için bekledim. Ama geçenlerde bir cumartesi sabahı gökkuşağı sandviçi için yarım saat bekledim.

Kolejden, vejeteryanken hatırladığım türden değildi – yoğun, ufalanan ekmeklerle soğutulmuş, kuru tarafı sandviçler, soldurmanın eşiğindeki filizlerle doldurulmuş, hafifçe renk atmış, hafifçe sarılmış o kadar sıkı ki domates tohumları ve esmerleşen avokado plastik ambalajın üzerinde ezildi.

Hayır. Taze, lezzetli ekşi maya içindeydi.


Bir bütün olarak, hoş, nazik, çok renkli ve mahallenizdeki sağlıklı gıda dükkanından veya örneğin 1975 veya 1985 veya 1995’te kült bir vejetaryen kafesinden alabileceğiniz bir şeyi anımsatıyordu – ama daha iyisi. Şimdi burada ne işi vardı? Zach Jarrett bunu geçen Eylül ayında Bub and Grandma’s adlı fırının yeni restoran kanadı için geliştirmiş olsa da, zamanın bağlarından kurtulmuş bir sandviç gibi hissettirdi.

Bub and Grandma’s Eylül’de açıldı ama gökkuşağı sandviçinin zamansız bir çekiciliği var. Kredi… The New York Times için Elizabeth Lippman
Zach Jarrett, gökkuşağı sandviçini menüdeki en sevdiği öğe olarak adlandırıyor. Kredi… The New York Times için Elizabeth Lippman

İyi bir gökkuşağı sandviçi burada her zaman böyle görünecektir, tıpkı asla gerçekten gitmeyen, ancak yerleşen ve gelişen bir eski moda yemek saplantılarından ilham alan, birbiriyle yakından ilişkili, örtüşen hippi, avokado ve Kaliforniya sandviçleri gibi.

Sandviçler vegan olabilir veya olmayabilir, ancak neredeyse kesinlikle birkaç farklı sebze ve filiz içereceklerdir – çıtır çıtır, sulu, yoğun yeşil tadı olan narin bir diş ipi yastığı yapmak için hafifçe sıkıştırılmış büyük bir filiz kütlesi.

Filizler eski bir malzemedir, ancak Jonathan Kauffman’ın 2019 tarihli “Hippi Yemekleri” adlı kitabında yazdığı gibi, 1970’lere kadar sadece Güney Kaliforniyalılar çiğ yonca filizi yiyordu. Yonca filizli sandviçler de yerel bir fenomendi ve tarifler, 1953 gibi erken bir tarihte Alhambra, Kaliforniya’da sağlıklı gıda dükkanlarına tahıl ve un satan eski bir taş değirmen işletmesi olan El Molino tarafından yayınlanan tanıtım yemek kitaplarında yer aldı.

En iyi filizli sandviçler artık karmaşık ve kendine özgü, bu tür için gerçek bir zaafı olan takıntılı aşçıların işi. Bazıları, ebeveynlerinin yoğun kızarmış buğday dilimleri arasında filizleri itme aşamasından geçtiğini hatırlıyor, ancak 1970’lerin Amerikan sağlıklı gıda trendlerinden sandviçleri sevgiyle düşünmek ve onları zevkle yeniden hayal etmek için yeterince uzaktalar.

Los Angeles’taki Friends and Family’deki hippi sandviçi, tüm yeşillikleri tatlandırmak için bir dilim beyaz peynir kullanır. Kredi… The New York Times için Elizabeth Lippman

Ancak El Molino yemek kitabındaki bu ilk tarif sade ve anlaşılırdı. Çeyrek inçlik taze yonca filizi ve isteğe bağlı domates dilimleri içeren mayonezli iki parça çavdar ekmeğinden oluşuyordu. Ve burada bile, okuyuculara evde kendi filiz tedariğini nasıl başlatacaklarını öğreten kitabın coşkulu nasıl yapılır bölümünde yazarlar bir uyarı yayınladılar: “Eşsiz tadı tam olarak takdir etmeyi öğrenmek biraz zaman alabilir.”

Bu tür bir riskten korunma, sanki bir özre, bir savunmaya ihtiyaçları varmış gibi, onlarca yıldır filizlerin peşini bırakmadı. Ancak filizler bir yenilik değildir ve filizli sandviçler kendilerine özgü hoş kokulu, yeşil bir lüks olabilir – kendi beklenmedik hoşgörüleri. Bay Kauffman’ın “Hippi Yemekleri”nde yazdığı gibi, yonca filizleri “sanki bir çim tarlası seks yapıyormuş gibi” kokar.

Bub and Grandma’s’tan Bay Jarrett, gökkuşağının menüdeki en sevdiği sandviç olduğunu söyledi, kesinlikle. “Yediğinizde gerçekten iyi geliyor” dedi.

Daniel Mattern ve Roxana Jullapat, Thai Town fırınları Friends and Family’yi açmadan önce menüde bir hippi sandviçinin mükemmel bir versiyonunu istediklerini biliyorlardı. Sadece yemek yiyenleri için değil, kendileri ve aşçıları içindi (bunlar arasında favori bir çalışma yemeği).

Bay Mattern, “O sandviçi yiyebilir, iyi hissedebilir ve yakıt almış hissedebilir ve yine de hareket etmeye devam edebilirsiniz,” dedi. “Uyku zamanı değil.”

Wax Paper’daki Ira Glass, büyük miktarda Cheddar ve daha da fazla miktarda filiz içeren bir sersemleticidir. Kredi… The New York Times için Elizabeth Lippman

Bay Matttern, bezelye püresi, dilimlenmiş avokado, salatalık ve kalın, sulu ayçiçeği filizlerinin arasına yağlı bir dilim tuzlu beyaz peynir karıştırıyor ve peynir her lokmayı çeşnilendirmeye çalışıyor. Sandviçin dokusunun ve cazibesinin bir kısmı da Bayan Jullapat’ın sadece bu sandviç için tasarladığı tanecikli, hoş bir şekilde birbirine yakın ekmekten geliyor. Bunu yapmak için, ayçiçeği, balkabağı ve keten tohumu ile birlikte çok güçlü bir kırmızı lif unu hamuruna filizlenmiş tanelerden oluşan kompakt bir püre ekler.

Los Angeles’ta iki lokasyona sahip küçük bir sandviç dükkanı olan Wax Paper’da bulabileceğiniz versiyon özellikle muhteşem, rendelenmiş Cheddar, salamura ve çiğ soğan, avokado, salatalık, filiz ve sarımsaklı aioli ile dolu. (Sahibi Peter Lemos, menüde buna “Ira Glass” diyor; bu, tüm sandviçlerin halka açık radyo şahsiyetlerinin adını verdiği dükkanın bir eksantrikliği.)

Bay Lemos, “Burada çok fazla filiz var, neredeyse ana malzeme bu,” dedi. “Ama filizler sandviçi yapar.”

Balmumu Kağıdındaki filizlerin miktarı abartılamaz. Ve filizler, 1953 tarifindeki çeyrek inçlik önerinin çok ötesinde, bu kadar büyük bir miktarda göründüğünde bir şey olur: Filizlerin doğası gereği sert, yedek, şiddetli veya acımasız hiçbir şeyin olmadığı anlaşılır.

Toplu olarak, filizler tam tersidir, sadece neşeli bir gösteriş değil, aynı zamanda bir savurganlıktır – etli ve gelişen. Sadece yeni bir başlangıcın sembolü değil, aynı zamanda 1000 gerçek yeni başlangıç, tam orada, sulu ve canlı, ısırmanızı bekliyor.

Okumaya devam et...
 
Üst