İnternet Terörde Nasıl İz Bıraktı?

Erdemitlee

Global Mod
Global Mod
Sık sık en iyi şarabın bir kültür ifadesi olduğunu yazdım. Yüzyılların yerel geleneklerinin şarapların kimliğini şekillendirmeye yardımcı olduğu tarihi şarap üreten bölgelerde bunu anlamak yeterince kolaydır.

Peki ya üzümler, yöntemler ve şarap tarzlarıyla ilgili kararların genellikle ticari çıkarlar veya ego tarafından motive edilen bireysel girişimciler tarafından alındığı Kaliforniya veya Avustralya gibi daha yeni şarap bölgelerine ne demeli? 20. yüzyıldan kalma, topluluk katılımı olmadan yapılan birçok şarabın kültürel öncüllerinin izini sürmek daha zordu.

Son 20 yılda internet ve sosyal medya, fiziksel yakınlıktan bağımsız olarak yeni şarap kültürleri yaratarak, dünyanın dört bir yanındaki insanları giderek birbirine daha çok bağladı. Bir zamanlar tecrit edilmiş olabilecek yetiştiriciler ve üreticiler artık topluluk çabalarının bir parçası olabilir ve belki de terör ve yer duygusu anlayışımıza katkıda bulunabilir.

Bu topluluklar, fiziksel olarak ne kadar uzakta olurlarsa olsunlar, düşünce ve fikirleri paylaşabilir, sorular sorabilir ve çözümleri tartışabilirler. Örneğin Avustralya’nın Adelaide Tepeleri’ndeki doğal şarap üreticileri, Fransa’nın Loire Vadisi’ndeki veya İtalya’nın Emilia-Romagna bölgesindeki meslektaşlarına anında erişebilir. Sonoma’daki bir syrah yapımcısı, Cornas’taki arkadaşlarıyla sohbet etmek veya iş konuşmak için haftalık olarak bir araya gelebilir.




Bu iletişim yeteneğiyle ne kazanılır? Soruların yanıtları, cesaretlendirme, rehberlik, kenarda söylenme – gerçek zamanlı olarak bir topluluğa katılmaktan gelen şeyler. Tüm bu unsurlar, yalnızca şarapların genel kalitesini değil, aynı zamanda ayırt edici şaraplar yapma yeteneğini de geliştirmeye yardımcı olur.

Aynı fikirde olan kültürel gruplar bu şekilde oluşur ve yapılan şarap türlerini doğrudan etkiler. Bunu biraz arka planla pekiştirmeme izin verin.

Her şeyi kapsayan Fransızca terimi kullanmak için yer ya da terör duygusunu oluşturan şey zaman içinde gelişmiştir. Bir asır önce, terör, bir şarabın kimliğini şekillendiren bir yerin değişmez fiziksel özelliklerine atıfta bulundu.

Bu, jeolojiyi – toprak ve ana kayayı, rakımı ve güneşe doğru olan eğimi içeriyordu. İklimi, asmalar için gerekli suyun kaynağını ve bu suyun toprağa nasıl aktığını içeriyordu. Belirli bir bölgenin florasını ve faunasını içeriyordu.

Bilim, fiziksel dünya hakkında daha fazla anlayış kazandıkça, bu terör kavramı genişledi. Flora ve fauna artık bir bağdaki mikrobiyal yaşamı, hem havadaki ve üzümlerdeki maya ve diğer organizmaları hem de topraktaki mikroorganizmaları ve diğer yaşamı içerir.




Terörün parçası olarak anlaşılan bir unsur daha var: Üzüm yetiştiren ve şarap yapan insanlar, özellikle bu insanlar bir kültürün parçasıysa paylaşılan fikir ve inançların

Bu kültür, bölgede yetişen üzümler, bağcılık ve şarap yapım teknikleri, araç ve gereçler ile tutum ve düşünce tarzları dahil olmak üzere coğrafi yakınlıkla tanımlanan toplulukların geleneklerini içerir.

Bu nedenle, örneğin İtalya’nın bir bölgesinden diğerine, hatta bir vadiden diğerine seyahat edebilir ve farklı üzümlerden farklı yöntemlerle yapılmış farklı bir şarap bulabilirsiniz.

Aynı zamanda, şarap üreten tarihi dünyanın çoğunda, şarapların üzüm adları yerine coğrafi terimlerle (diyelim ki Volnay veya Chinon) tanımlanmasının nedeni budur. Volnay halkı tarafından yapılan bir şarabın belirli bir tada sahip olacağını ve Chinon şarabının başka bir tat vereceğini anlamak için gereken tek şey coğrafi işaretti.

Üzümü yetiştiren ve şarabı yapan kişi olan vigneron’un kültürü ve yetiştirilmesi, onların şaraba bakış açısını şekillendirir. Bu şekilde iyi şarap, bir yerin ve insanlarının kültürünü ifade edebilir.

Şarap kültürleri yerel olarak geliştikçe, ihraç da edildi. Eski Yunanlılar ve özellikle Romalılar, şarapla ilgili düşünce tarzlarını, dolaştıkları uzak yerlere kadar getirdiler. Orta Çağ’da, Benedictines ve Cistercians gibi manastır toplulukları, şarap müjdesini Avrupa’nın farklı bölgelerine yaydılar.

Terörün inceliklerini Burgonya kadar hiçbir yer kucaklamadı. Oradaki insanlar sadece Gevrey-Chambertin’in bir Chambolle-Musigny’den farklı bir tadı olduğuna inanmıyorlar, bunun varlıklarının her zerresini etkilediğini biliyorlar.




Bütün bunlar, yüzyıllarca geleneklere sahip şarap üreten bölgelerde anlamlıdır. Ama nesiller boyu aktarılan bu kadar uzun geçmişleri olmayan daha yeni şarap bölgeleri ne olacak?

Sömürgeci misyonerler, 16. ve 17. yüzyıllarda Güney Amerika’ya ve 18. yüzyılda Kaliforniya’ya üzüm bağları ve şarap getirdiler. Kaliforniya’daki diğer birçok üzüm bağı, 19. yüzyılda doğdukları ülkelerin geleneklerini ellerinden geldiğince yeniden yaratmaya çalışan göçmenler tarafından dikildi.

Bu üzüm bağlarının ve şarap üreticilerinin nasıl evrimleştiğini görmek ilginç olurdu, ancak gelişimleri ve modern çağla bağlantıları Yasaklama sırasında fiilen sona erdi.

II. Dünya Savaşı’ndan sonra ortaya çıkan modern Amerikan şarap endüstrisinin kökleri kültürel gelenekten ziyade ticaret ve girişimciliğe dayanmaktadır. Hangi üzümlerin dikileceği, nereye dikileceği ve şarabın nasıl yapılacağı, bir yaşam tarzının organik evriminden ziyade büyük ölçüde ticari kararlar idi.

Kültür unsuru, Eski Dünya ve Yeni Dünya şarap üretim bölgeleri arasındaki en önemli farktır. Eski Dünya-Yeni Dünya yapısı bugün bazılarına küçümseyici ve anlamsız gelse de, kültürel etkiler söz konusu olduğunda bunun geçerli olduğunu düşünüyorum.

İnternet sayesinde, yetiştiriciler ve üreticiler artık kendi seçimleri dışında izole ve tecrit edilmiş gruplara sevk edilmemektedir. Ancak çok uzaklara yayılmış şarap topluluklarının yaratılması, yalnızca internet sayesinde gerçekleşen bir şey değil. Dünya Savaşı’ndan bu yana devam eden zihinsel ve duygusal küreselleşme sürecini hızlandırdı.

İnternet, telefonları, televizyonları ve jet uçaklarını ve tabii ki insanların bu araçlardan yararlanmalarını sağlayan savaş sonrası refahı içeren bir geçit töreninde yalnızca en sonuncusu.




1970’lerden ve 80’lerden bu yana, ister şarap üreticisi bir ailenin yeni nesli olsun, ister şarap dünyasına yeni başlamış olsunlar, şaraba giren genç insanlar sıklıkla Staj yapmak ve diğer şarap kültürlerinde çalışmak için başka ülkelere gitti. Öğrendiklerini geri getirdiler ve kendi şişelerine entegre ettiler.

Belki de yıllar içinde, dünyanın dört bir yanındaki festivallerde ve etkinliklerde bir araya geldiklerinde ilişkilerini ve temaslarını sürdürmeyi başardılar. Artık internet bu entegrasyonun zaman içinde ve anlık olarak devam etmesini sağlamıştır.

Bir noktada, şarap dünyasındaki küreselleşme homojenleşmenin çok önemli olduğu, üzüm ve şarap tarzlarının büyük çeşitliliğinin azalacağı ve dünyanın boğucu bir chardonnay ve cabernet sauvignon denizinde boğulacağı korkusuna yol açtı.

Bunun yerine tam tersi gerçekleşti. Dünya, eski ve yeni üzümlerin potansiyelini, uzun zamandır saygı duyulan yerlerden ve nesiller boyu reddedilen bölgelerden kucaklamaya ve keşfetmeye devam ediyor.

Şarap biliminin daha iyi anlaşılması, yerel üzümlere ve geleneklere duyulan güvenin artması, tüketiciler arasında daha fazla merak – bunların tümü, mevcut çeşitli şarap zenginliğinden sorumludur. Ve yeni şarapların gelişmesine izin veren yeni topluluklar da öyle.

Avustralya’daki doğal şarap üreticisini veya Sonoma’daki syrah üreticisini düşünüyorum. Bir noktada, her biri eksantrik veya ikonoklastik olarak kabul edilen kendi alanlarında aykırı değerler olabilirdi. İzole edilmiş hissetmiş olabilirler, hatta destek eksikliği nedeniyle potansiyellerine ulaşamamışlardır.

Şimdi bu destek mevcut ve sonuç, dünyanın diğer ucundakiler gibi tadı olan şaraplar değil, yaşadıkları ve çalıştıkları yerin, kendi terörlerinin benzersiz niteliklerini ileten şaraplar.

Bu ticaret ve bağlantı ve belki de yeni bir şarap kültürü.

Twitter’da NYT Food’ı takip edin ve NYT Cooking on Instagram , Facebook , YouTube ve Pinterest . NYT Cooking’den yemek tarifi önerileri, pişirme ipuçları ve alışveriş tavsiyeleri ile düzenli güncellemeler alın .

Okumaya devam et...
 
Üst